Konståkning

Många har olika syner på konståkning. Vissa tycker att det är en vacker sport att kolla på och dom vill själva kunna åka skridskor och göra vackra piruetter. Andra tror att man sätter på sig en glittrig dräkt med kort kjol och visar upp sig, glider lite och slänger upp benet. Ojojoj, dom som tror det, dom har mycket kvar att lära. 

En stor del av konståkning sitter i hjärnan, det gäller att vara mentalt tränad. Konståkning består av 90% mentalt och 10% fysiskt, på ett ungefär. Man måste hitta rätt tänk i precis allt man gör på isen. Om du tänker ; Aah jag kommer aldrig klara det här, nej va svårt....det går inte! Lika bra att jag ger upp. Ja då har du valt fel sport. Det gäller att tänka positivt; Ja, vad kul! Det här ska jag testa, jag kan, jag vill, jag ska!. Saker händer inte över en natt, du kan inte tro att du ska landa en trippel första gången du provar det. Det krävs hårda fall, nya övningar, ny teknik och mycket mer.

Den vackra sport ni ser på tv ligger det flera års hård träning bakom. Det ligger skador, tårar och motgångar bakom idrotten. Det ligger 20-30 timmars träning per vecka bakom. För att ta dig igenom allt detta så måste man ha en vilja och kämpar glöd. Det är inte det lättaste! Och det är det som är det tuffa med konståkning... När man har motgångar är det lätt att tappa lusten, dom som kämpar sig igenom detta...det är dom som kommer någonstans.  Dom som kan ta motgångar, hårda fall, blod, svett, tårar, det är dom som kommer någonstans. 

Hoppas ni förstår nu,
det handlar inte bara om vackra dräkter och snurra runt lite...



Källa: www.beaa.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Gabriela

så är det för de flesta sporter?

2009-03-18 @ 07:31:02
URL: http://placentero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0