Patetiskt Aftonbladet - Har ni inge bättre att skriva om?!



Eleverna rankas efter utseende - på Facebook

Gymnasierektor: ”Oerhört kränkande”

Veckans snygging. Veckans fuling. Veckans tråkmåns.

Trenden att genom röstning hissa och dissa elever på Facebook sprider sig som en löpeld.

– Det är oerhört kränkande, säger rektor Jonatan Laurent.

Jonatan Laurent, rektor på Jensen södra gymnasium i Stockholm, är rasande över att inte ansvariga på Facebook stänger ner sidorna.

– Jag har kontaktat Facebook, men jag har inte fått någon respons över huvud taget. Jag har lyckats få bort en del av kommentarerna. Dessutom jobbar jag stenhårt med elevrådsrepresentanter, elevkåren och lärare för att få stopp på detta.

Omröstning på nätet

Kvinnliga elever på Katedralskolan i Linköping hängdes ut som ”lammkött”.

Sedan dess har nomineringar av veckans snygging, veckans fuling och veckans babe fullkomligt exploderat på landets skolor. Bilderna läggs ut på Face­book där besökarna genom att klicka på ”gilla”-knappen bestämmer vem som ska ”vinna”. Vem som helst kan gå in och kommentera bilderna.

Lyfter vissa, sänker andra

Norra Real i Stockholm är en av de skolor där veckans snygging utses – ett tilltag som rektor Maria Sellberg bestämt tar avstånd från.

– Jag tycker att detta är jättetråkigt. Genom att lyfta fram vissa sänker man andra. Om vi ser att elever ägnar sig åt något som är moraliskt tveksamt och som till och med kan innebära kränkningar, kontaktar vi berörda elever. Tidigare fanns en tävling där veckans tråkmåns röstades fram, men vi fick tag på dem som låg bakom så den sidan lyckades vi kväsa.

För några år sedan blossade en hätsk diskussion upp på Norra Real efter att vissa elever fått rosor på alla hjärtans dag medan andra blev utan.

– Det lyckades vi få bort. Jag är emot alla typer av popularitetstävlingar som gör att vissa känner sig uteslutna, säger Maria Sellberg.

Peter Lyth är gymnasiechef på Kungsholmens gymnasium i Stockholm.

– Jag gillar inte att de håller på med detta. Det är besvärande för andra elever, säger Peter Lyth som kommer att ta upp problemet med skolans rektorer.

– Även om vi inte kan förbjuda det är det viktigt att prata om det.

Föreningen Friends arbetar mot alla former av kränkningar och trakasserier.

– Det här fenomenet är ett resultat av den utseendefixering som går långt ner i åldrarna och sprids på nätet. Jag kan tänka mig att man förr satt med skolkatalogen och satte plus och minus på dem man tyckte var snygga respektive fula, så egentligen är inte detta något nytt, säger Olle Cox, utbildare på Friends.

Vuxna har ett ansvar

Skolorna är enligt skollagen skyldiga att motarbeta alla typer av kränkningar, även sådana som sker utom skoltid, till exempel en lördagskväll på Facebook.

Olle Cox tycker att skolorna saknar bra verktyg för att lära barn hur man uppför sig på nätet.

– Där har vi vuxna ett stort ansvar, säger han.

Katarina Arnstad Elmblad

Källa: http://www.aftonbladet.se/wendela/article14663995.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0